Cykl tematyczny: „Wiosna, wiosna” Data realizacji: 20.03.2001 r. Grupa dzieci: kl. III - IV Czas trwania: 120 minut Temat: „Ozdabiamy pisanki.” Cele: • kształtowanie właściwego stosunku do tradycji warunków obrzędów, • poznanie nowych technik zdobniczych, • kształtowanie wrażliwości estetycznej. Metody: • oglądowa: o pokaz, • praktyczna: o Formy pracy: • indywidualna. Środki dydaktyczne: • wzory pisanek wykonanych różnymi technikami, • nagranie piosenki pt. „Pisanki, pisanki.”, • karteczki z nazwami zwyczajów i obrzędów ludowych, • wydmuszki i materiały plastyczne potrzebne do ozdabiania: wełna, plastelina, farby, wycinanki, skrawki materiałów, kolorowe obrazki, itp. Przebieg zajęć: 1. Odczytanie wiersza J. Ficowskiego pt. „Na wielkanocnym stole”: pogadanka z dziećmi na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych, wyszukiwanie z rozsypani wyrazowej nazw, które wiążą się ze świętami Wielkiej Nocy. 2. Oglądanie wystawy pisanek zorganizowanej w świetlicy: pogadanka na temat sposobów i technik zdobienia, wyjaśnianie niektórych sposobów wykonania zdobień. 3. Wspólne śpiewanie w kole piosenki pt. „Pisanki, pisanki”: zabawa relaksująca. 4. Wykonanie pracy plastycznej – pisanki: samodzielne dobranie materiałów plastycznych, samodzielny wybór techniki zdobniczej / zdobienie materiałem tekstylnym, plasteliną, bibułą, wełną, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie jajka kolorowymi obrazkami / 5. Zorganizowanie wystawy pisanek: Zakończenie zajęć. Cykl tematyczny: „Kocham cię mamo!” Data realizacji: 15.05.2001 r. Grupa dzieci: kl. II - IV Czas trwania: 120 minut Temat: „Robimy „ogródek” dla mamy z okazji jej święta.” Cele: • wdrażanie do staranności i dokładności, • umiejętność wyrażania swoich uczuć, • kształtowanie umiejętności interpersonalnych – „radość dawania”, • kształtowanie nowych umiejętności plastycznych – składanki z bibuły, • rozwijanie więzi rodzinnych, • rozbudzanie uczuć estetycznych. Metody: • słowna: o pogadanka, o dyskusja, • praktyczna: o wykonanie makiety – ogródka kwiatowego. Formy pracy: • zespołowa, • indywidualna. Środki dydaktyczne: • zdjęcia przedstawiające dzieci podczas różnorodnych sytuacji rodzinnych (np. spacer z rodzicami, zabawa z mamą itp.), • wiersze o mamie, • kolorowy papier, klej, nożyczki, patyczki, tektura, plastelina, • styropian. Przebieg zajęć: 1. Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć rodzinnych, swobodne wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na fotografii z zaznaczeniem roli mamy. 2. Pogadanka temat „ulubionych rzeczy” mamy: wersja zabawy „Komórki do wynajęcia”, zawołania typu: Moja mama lubi lody. Moja mama lubi słońce. Moja mama lubi kwiaty. itp. 3. Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych kwiatów mamy, podawanie nazw kwiatów i wyszukiwanie gatunków kwiatów mniej znanych w atlasie kwiatów. Ustalenie wspólnego wniosku: „Kwiaty zawsze cieszą i są wspaniałym prezentem.” 4. Nauka wykonania kwiatu róży z bibuły – składanie papieru w formę ruloników. 5. Wykonanie ogródka kwiatowego dla mamy materiałów wykorzystaniem przygotowanych różyczek: osadzanie kwiatów na zielone łodygi – wykałaczki, doklejanie listków, przygotowanie grządki ze styropianu, „sadzenie” różyczek, grodzeni grządki płotkiem z wykałaczek łączonych plasteliną, wykonanie tabliczki z napisem: „Ogródek dla mojej Mamy.” 6. Odczytanie życzeń kartek krótkich wierszyków dla mamy przygotowanych przez wychowawcę – zabawa w teatr. 7. Zakończenie zajęć i pożegnanie grupy. Cykl tematyczny: „Walentynki” Data realizacji: 14.02.2002 r. Grupa dzieci: kl. IV - VI Czas trwania: 120 minut Temat: „Wycinanie kolorowych serc i redagowanie wierszyków – rymowa-nek z dedykacją walentynkową.” Cele: • wdrażanie do pielęgnowania tradycji i obyczajów, • kształtowanie umiejętności okazywania uczuć, • nawiązywanie kontaktów w grupie, budowanie przyjaznej i życzliwej atmosfery, • zacieśnianie więzi w zespole, • budowanie zaufania i otwartości. Metody: • słowna: o pogadanka, • praktyczna: o działalność plastyczna, o uczestnictwo w zabawach. Formy pracy: • zespołowa, • indywidualna, • grupowa. Środki dydaktyczne: • kolorowe arkusze papieru, • szablony serc, • przybory do pisania, Przebieg zajęć: 1. Zabawa integracyjna pt.: „Serduszko dla przyjaciela”: wycinanie mini – serduszek z czerwonego papieru, wypisywanie pozytywnych cech określających kolegów i koleżanki np. jesteś miła, ładnie się uśmiechasz, mogę na ciebie liczyć itp… wzajemne obdarowywanie się serduszkami. 2. Pogadanka na temat znaczenia przyjaźni w życiu każdego człowieka: odczytywanie i interpretacja aforyzmów na temat przyjaźni: „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”, „Przyjaciel to ktoś, kto wszystko o tobie wie i mimo to cię kocha.” „Złoto sprawdzamy w ogniu, przyjaźń w nieszczęściu.” „Przyjaciel – ktoś, przed kim można głośno myśleć.” „Dobry przyjaciel jest wielkim darem nieba.” 3. Odgrywanie scenek pantomimicznych (zabawa w grupach): przedstawienie różnych sposobów okazywania przyjaźni, wspólne odgadywanie i nazywanie odegranych scenek. 4. Układanie żartobliwych rymowanek – wierszyków dla kolegów i koleżanek z grupy (np. „z nasza Olą jest wesoło”, „Mała Ewa ładnie śpiewa” itp…) 5. Wycinanie ozdobnych serc, wpisywanie zredagowanych wierszyków i wzajemne obdarowywanie się nimi. 6. Zakończenie zajęć, pożegnanie w kręgu. x |